Державна фіскальна служба інформує
За п’ять місяців 2020 року бюджети Мелітопольщини та Веселівщини поповнились майже на 356 млн. гривень
Протягом січня – травня поточного року мелітопольські та веселівські платники податків спрямували до місцевих бюджетів 355 мільйонів 688 тисяч гривень. Зокрема, до скарбниці м. Мелітополя надійшло 268 мільйонів 457 тисяч, місцеві бюджети Мелітопольського району поповнились на 59 мільйонів 982 тисячі гривень, Веселівського району - на 27 мільйонів 249 тисяч гривень. Про це повідомив начальник Мелітопольського управління Головного управління ДПС у Запорізькій області Валерій Літинський. Він зазначив, що порівняно з минулим роком податкові надходження зросли на 10 мільйонів 141 тисячу або на 2,9 відсотки.
Майже 70 відсотків в загальній сумі надходжень до місцевих бюджетів припадає на податок на доходи фізичних осіб. За п’ять місяців платники забезпечили 248 мільйонів 569 тисяч гривень ПДФО, що на 13 мільйонів 125 тисяч або на 5,6 відсотків більше, ніж торік.
Платники, які застосовують спрощену систему оподаткування, сплатили 61 мільйон 977,5 тисяч гривень єдиного податку. Порівняно з аналогічним періодом минулого року сплату перевищено на 980,4 тисячі гривень або на 1,6 відсотки. Зокрема, від СПД - фізичних осіб надійшло 45 мільйонів 438,5 тисяч гривень, від юридичних осіб – 8 мільйонів 232,6 тисяч гривень, від сільгоспвиробників – 8 мільйонів 306,4 тисячі гривень єдиного податку.
Землекористувачі та власники угідь направили до місцевих скарбниць 26 мільйонів 301 тисячу гривень, з них 20 мільйонів 753 тисячі перераховано юридичними особами та 5 мільйонів 548 тисяч сплатили фізичні особи.
Крім того, платниками забезпечено 5 мільйонів 108,8 тисяч гривень податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, 3 мільйони 888,8 гривень податку на прибуток тощо.
У травні цього року місцеві скарбниці поповнились майже на 69 мільйонів 833 тисячі гривень.
Продаж підакцизної продукції додав запорізьким місцевим скарбницям 53 мільйони
У січні-квітні цього року суб'єкти господарювання, які здійснюють роздрібну торгівлю підакцизними товарами, сплатили до місцевих бюджетів 53 мільйони гривень акцизного податку. Як повідомив в. о. начальника Головного управління ДПС у Запорізькій області Петро Філімонов, порівняно з минулим роком скарбниці громад отримали на 7 мільйонів 200 тисяч або на 16 відсотків більше.
Найбільші суми забезпечили до бюджетів підприємства і підприємці м. Запоріжжя – 17,5 мільйона, м. Мелітополь, Мелітопольського та Веселівського районів – 12,7 мільйона, м. Бердянськ, Бердянського та Приморського районів – понад 6 мільйонів, м. Енергодар, Кам'янсько-Дніпровського та Великобілозерського районів – 5,1 мільйона, Василівського та Михайлівський районів – більше трьох мільйонів, Запорізького району – майже два мільйони тощо.
Для реалізації підакцизної продукції представникам бізнесу видано понад чотири тисячі ліцензій, зокрема, 1540 – на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, 1120 – на продаж тютюнових виробів. Крім того, продовжено термін дії 3880 документів, призупинено дію 358, анульовано 513. Таким чином станом на початок травня кількість діючих дозволів склала 7974. Від ліцензування роздрібного продажу підакцизних товарів місцеві бюджети отримали 11,3 мільйона гривень.
З початку року в сфері обігу підакцизних товарів податківці провели 206 перевірок, за результатами яких відповідно до законодавства застосовані фінансові санкції на суму 41 мільйон 133 тисячі гривень.
Запорізькі податківці видали платникам 27 тисяч електронних ключів
За п'ять місяців 2020 року до податкової служби регіону за електронними ключами звернулися 12 тисяч запоріжців. З початку року їм було видано 27228 кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів. Як повідомив в. о. начальника Головного управління ДПС у Запорізькій області Петро Філімонов, порівняно з відповідним періодом 2019 року кількість клієнтів запорізьких підрозділів Кваліфікованого надавача ЕДП Інформаційно-довідкового департаменту ДПС зросла на три тисячі.
Для отримання ключів юридичним і фізичним особам необхідно мати мінімальний пакет документів та заповнити заяву. Детальна інформація про підготовку та реєстрацію тут: https://acskidd.gov.ua/etrusted-services.
Крім того, платники можуть самостійно сформувати сертифікати терміном до 2 років. Для цього слід завантажити відповідне програмне забезпечення або отримати нові ключі в режимі онлайн на сайті.
Дистанційно оновити сертифікати зможуть лише ті користувачі, які мають:
– чинні сертифікати (наприклад до закінчення строку чинності сертифікатів залишилося декілька днів);
– незмінні реєстраційні дані (ПІБ, адреса реєстрації місця проживання, код ЄДРПОУ організації тощо);
– особистий ключ, доступний лише користувачу та не є скомпрометованим.
Докладно про це – за посиланням: https://acskidd.gov.ua/manage-certificates.
Карантинні нововведення:
Продовжено податкові пільги та спрощення адміністративних процедур
29 травня 2020 року набирає чинності Закон України від 13.05.2020 №591-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)" (опублікований у виданні «Голос України» від 28.05.2020 № 87).
Законом, зокрема, продовжується:
- строк незастосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України (було по 31 травня 2020 року);
- мораторій на проведення документальних та фактичних перевірокз 18 березня по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України (було по 31 травня 2020 року);
- строк ненарахування пені - з 1 березня по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України (було по 31 травня 2020 року);
- звільнення від сплати єдиного внеску за себе фізичними особами-підприємцями, особами, які провадять незалежну професійну діяльність та членами фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах на період з 1 по 31 березня, з 1 по 30 квітня та з 1 по 31 травня 2020 року (було з 1 березня по 30 квітня 2020 року);
- тимчасового не застосування штрафних санкцій за порушення термінів сплати та подання звітності з єдиного внеску з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України (було з 1 березня по 31 травня 2020 року);
- нарахування пені платникам єдиного внеску протягом періодів з 1 березня по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України (було до 31 травня 2020 року), а нарахована пеня за ці періоди підлягає списанню.
- мораторій на проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України (було по 31 травня 2020 року).
Документальні перевірки з питань правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершені, зупиняються по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України (було до 31 травня 2020 року).
- зупинення перебігу строків давності,передбачених ст. 102 ПКУ на період з 18 березня по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України (було по 31 травня 2020 року);
- зупинення перебігу строків давності на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України(було до 31 травня 2020 року), встановлених:
- ст. 56 ПКУ (в частині процедури адміністративного оскарження), щодо скарг платників податків (крім скарг щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ та/або з від’ємного значення з ПДВ), що надійшли (надійдуть) по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину та/або які не розглянуті станом на 18 березня 2020 року. Таке зупинення не породжує будь-яких наслідків, передбачених статтею 56 Податкового кодексу України;
- ст. 52-53 ПКУ щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі;
- ст. 73 та 78 ПКУ щодо надання платниками податків відповідей на запити контролюючих органів (крім запитів контролюючих органів щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ та/або з від’ємного значення з ПДВ), що надійшли (надійдуть) платникам податків по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Також встановлено, що
- тимчасово суми податку на доходи фізичних осіб, що утримуються з доходів у вигляді доплат до заробітної плати та нарахованих за періоди з 1 по 31 травня та з 1 по 30 червня 2020 року, медичним та іншим працівникам закладів охорони здоров’я державної та/або комунальної власності, що безпосередньо зайняті у ліквідації епідемії та здійсненні заходів з запобігання поширенню COVID-19, та лікуванні пацієнтів із випадками COVID-19, компенсуватимуться таким працівникам у повному розмірі за рахунок коштів держаного бюджету України. Порядок виплати такої грошової компенсації затверджується КМУ.
- на період з 02 квітня 2020 року до завершення карантину до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку на доходи фізичних осіб не включаються доходи у вигляді допомоги по частковому безробіттю на період карантину, які виплачуються (надаються) роботодавцем відповідно до статті 471 Закону України "Про зайнятість населення" (тобто звільняються від оподаткування ПДФО та військовим збором).
- органи місцевого самоврядування у 2020 році мають право прийняти рішення про внесення змін щодо зменшення ставок єдиного податку та/або плати за землю, та/або податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, щодо об’єктів нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб (було тільки щодо ставок єдиного податку).
Учасники АТО мають пільги із сплати земельного податку
Платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, а об’єктами оподаткування – земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні та земельні частки (паї), які перебувають у власності (ст.269-270 Податкового кодексу).
Від сплати земельного податку звільняються ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993 №3551-ХІІ (п.п. 281.1.4 ст. 281 ПКУ).
Ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. До ветеранів війни належать учасники бойових дій, інваліди війни, учасники війни (ст. 4 Закону № 3551).
Учасники антитерористичної операції визнані учасниками бойових дій (п. 19 ст. 6 Закону № 3551).
Отже, від сплати земельного податку звільняються фізичні особи, які брали участь в антитерористичній операції (в операції об’єднаних сил), та відповідно до норм Закону визнані ветеранами війни.
При цьому звільнення від сплати земельного податку, передбачене для такої категорії фізичних осіб, поширюється на одну земельну ділянку за кожним видом використання у межах граничних норм, зокрема:
- для ведення особистого селянського господарства – у розмірі не більш як 2 гектари;
- для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка): у селах – не більш як 0,25 гектара, в селищах – не більш як 0,15 гектара, в містах – не більш як 0,10 гектара;
- для індивідуального дачного будівництва – не більш як 0,10 гектара;
- для будівництва індивідуальних гаражів – не більш як 0,01 гектара;
- для ведення садівництва – не більш як 0,12 гектара.
Для звільнення від сплати земельного податку, особа, яка має підстави для отримання пільг, повинна надати податковому органу за місцезнаходженням земельної ділянки заяву довільної форми та документи, що посвідчують її право на пільгу, зокрема, посвідчення «Учасник бойових дій».
Нагадаємо, що нарахування фізичним особам сум земельного податку проводиться податковими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення.
Податок фізичні особи сплачують протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
До уваги громадян: сплата транспортного податку в 2020 році
Платниками транспортного податку є, зокрема, фізичні особи, в тому числі нерезиденти, які мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні легкові автомобілі, що є об'єктами оподаткування.
Об'єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п'яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
У 2020 році підлягають оподаткуванню транспортним податком легкові автомобілі з 2015 року випуску (включно), середньоринкова вартість яких становить понад 1 771 125 гривень.
Перелік легкових автомобілів, які підлягають оподаткуванню транспортним податком у 2020 році, розміщено на офіційному вебсайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України за посиланням: http://www.me.gov.ua/Vehicles/CalculatePrice?lang=uk-UA.
Ставка податку встановлюється з розрахунку на календарний рік у розмірі 25 тис. грн за кожен легковий автомобіль, що є об'єктом оподаткування.
Для фізичних осіб обчислення суми транспортного податку з об’єкта оподаткування здійснюється податковим органом за податковою адресою (місцем реєстрації) платника податку, зазначеною в реєстраційних документах на об'єкт оподаткування.
Податкове повідомлення-рішення про сплату суми податку та відповідні платіжні реквізити надсилаються платнику податку податковим органом у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ до 1 липня року базового податкового (звітного) періоду (року).
Платник транспортного податку – власник легкового автомобіля має 60 календарних днів, починаючи з моменту отримання відповідного повідомлення-рішення, щоб сплатити податок.
У разі спливу п’ятирічного віку легкового автомобіля протягом звітного року податок сплачується за період з 1 січня цього року до початку місяця, наступного за місяцем, в якому вік такого автомобіля досяг (досягне) п’яти років.
Щодо об’єктів оподаткування, придбаних протягом року, податок сплачується фізичною особою-платником починаючи з місяця, в якому виникло право власності на такий об’єкт.
Податковий орган надсилає податкове повідомлення-рішення новому власнику після отримання інформації про перехід права власності.
Фізичні особи – платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до податкового органу за своєю податковою адресою (місцем реєстрації) для проведення звірки даних щодо:
- об’єктів оподаткування, що перебувають у власності платника податку;
- розміру ставки податку;
- нарахованої суми податку.
Нагадаємо, що транспортний податок належить до місцевих податків і зборів, кошти від якого зараховуються до місцевого бюджету. Порядок оподаткування транспортним податком визначено ст. 267 Податкового кодексу.
Останні зміни в оподаткуванні доходу при продажу легкового авто
23 травня 2020 року набув чинності Закон України від 16.01.2020 № 466-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві", яким внесено зміни, зокрема, до п. 173.2 ст. 173 щодо оподаткування доходу від продажу легкового автомобіля та/або мотоцикла, та/або мопеда, а саме:
- дохід, отриманий платником податку від продажу (обміну) протягом звітного (податкового) року третього та наступних об'єктів рухомого майна у вигляді легкового автомобіля та/або мотоцикла, та/або мопеда або іншого транспортного засобу підлягає оподаткуванню за ставкою, визначеною п. 167.1 ст. 167 ПКУ, а саме 18%.
Отже з урахуванням змін, дохід, отриманий від продажу (обміну) протягом звітного (податкового) року:
- одного з об'єктів рухомого майна у вигляді легкового автомобіля та/або мотоцикла, та/або мопеда, не підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб;
- другого об’єкта рухомого майна у вигляді легкового автомобіля та/або мотоцикла, та/або мопеда, підлягає оподаткуванню за ставкою 5%.
- третього та наступних об'єктів рухомого майна у вигляді легкового автомобіля та/або мотоцикла, та/або мопеда або іншого транспортного засобу, оподатковується за ставкою 18%.
Крім того, дохід від продажу протягом звітного (податкового) року другого та наступних продажів легкового автомобіля та/або мотоцикла, та/або мопеда є об’єктом оподаткування військовим збором за ставкою 1,5%.
Нагадаємо, що дохід від продажу легкового автомобіля (мотоцикла, мопеда) визначається виходячи з ціни, зазначеної у договорі купівлі-продажу, але не нижче середньоринкової вартості відповідного транспортного засобу або не нижче його оціночної вартості, визначеної згідно із законом (за вибором платника податку).